Η τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν μειώνει τις θρησκευτικές πεποιθήσεις τουλάχιστον στις ΗΠΑ

Για πολλά χρόνια, οι ειδικοί είχαν την πεποίθηση ότι όσο πιο περισσότερη μόρφωση παίρνει ένα άτομο, τόσο πιο πιθανό είναι να αποκηρύξει τις θρησκευτικές του πεποιθήσεις και να κινηθεί μακριά από την θρησκεία γενικότερα. Ωστόσο, μια νέα επιστημονική έρευνα απέδειξε ότι αυτό δεν συμβαίνει πάντα.

Higher-Education-Does-Not-Reduce-Religious-Beliefs-2Η τριτοβάθμια εκπαίδευση γενικά καταλήγει σε μείωση της θρησκευτικής πίστης, αλλά όχι στις Ηνωμένες Πολιτείες

Αυτή η έρευνα αποκάλυψε ότι τα πιο μορφωμένα άτομα – ανεξάρτητα από τη σχέση τους με τη θρησκεία – ήταν περισσότερο αντίθετα με θρησκευτικά δόγματα που επηρεάζουν τις κοσμικές κοινωνίες γενικότερα.

Με άλλα λόγια, συμφωνούν ότι ο καθένας θα πρέπει να διατηρεί τη θρησκεία τους για τον εαυτό τους, και να αφήσουν την κοινωνία να συσταθεί με κοσμικές αρχές.

Η εργασία αυτή διαπίστωσε ότι η εκπαίδευση έχει μια θετική επίδραση στις συνήθειες του εκκλησιασμού καθώς και στις λατρευτικές πρακτικές στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Για τη μελέτη αυτή, οι εμπειρογνώμονες εξέτασαν στοιχεία που καλύπτουν χιλιάδες ερωτηθέντες σε μια μεγάλης κλίμακας μελέτη, που διεξάγεται για τα δημογραφικά χαρακτηριστικά και τις συμπεριφορές των κατοίκων των ΗΠΑ.

Το συμπέρασμα που προέκυψε πρώτα απ’ όλα ήταν ότι η εκπαίδευση στην Αμερική είναι πολύ πιθανό να επηρεάσει τις θρησκευτικές πεποιθήσεις και τις πρακτικές ενός ατόμου, αλλά με πολύ πιο περίπλοκο τρόπο από ό, τι είχε αρχικά προταθεί. Αυτό εξηγεί ο συγγραφέας της νέας μελέτης, κοινωνιολόγος Δρ Philip Schwadel.

“Οι επιπτώσεις της εκπαίδευσης σχετικά με τη θρησκεία δεν είναι απλά να την αυξήσει ή να τη μειώσει. Από πολλές απόψεις, τα αποτελέσματα θα ποικίλουν, ανάλογα με τον τρόπο που ορίζετε τη θρησκεία," συνεχίζει ο Schwadel.

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πράγματα που έγινε φανερό μετά τη μελέτη ήταν ότι οι πιο μορφωμένοι Αμερικανοί είχαν περισσότερες πιθανότητες να απομακρυνθούν από την ιδέα ότι η συγκεκριμένη θρησκεία τους είναι η μόνη αληθινή πίστη του κόσμου. Πολλοί μορφωμένοι χριστιανοί αποφεύγουν την ερμηνεία της Βίβλου για τις κατά λέξη ιδιότητες του Δημιουργού.

«Είναι σαφές ότι αν και οι θρησκευτικές κοσμοθεωρίες των μορφωμένων πολύ διαφέρουν από τις θρησκευτικές κοσμοθεωρίες των ατόμων με χαμηλή παιδεία, η θρησκεία παίζει σημαντικό ρόλο στη ζωή των Αμερικανών με υψηλή μόρφωση," εξηγεί ο Schwadel.

Αυτός κάνει αναφορά στο γεγονός ότι ακόμη και Αμερικανοί υψηλού μορφωτικού επιπέδου τείνουν να πιστεύουν κακώς εγκατάλειψης της θρησκείας συνολικά. Αυτοί αντίθετα προτιμούν να σκέφτονται το Θεό ως μια ανώτερη δύναμη, αλλά χωρίς όλες τις ιδιότητες που η θρησκεία συνδέεται με αυτή την ιδέα.

"Επίσης, η θρησκεία παραμένει σημαντική για τους Αμερικανούς όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων," καταλήγει Schwadel.

Η μελέτη αυτή εκπονήθηκε από μια ομάδα ερευνητών στο Πανεπιστήμιο της Νεμπράσκα και πρόκειται να δημοσιευτούν στο περιοδικό Review of Religious Research.