Υποστηρικτικές συνθήκες εργασίας:
Χώρος εργασίας:
· Είναι προτιμότερο να επιλέγεται ο ίδιος πάντοτε χώρος.
· Στο τραπέζι πρέπει να υπάρχουν αποκλειστικά και μόνο αυτά που είναι απαραίτητα για το διάβασμα του συγκεκριμένου μαθήματος.
· Κατά τα διαλείμματα είναι απαραίτητο να γίνεται αλλαγή του χώρου.
Ώρες εργασίας:
· Ο κάθε μαθητής πρέπει να βρει ποιες ώρες είναι γι’ αυτόν οι πιο αποδοτικές.
· Είναι προτιμότερο να υπάρχουν προκαθορισμένες ώρες διαβάσματος. Κάθε αλλαγή συνήθειας απαιτεί και ανάλογο χρόνο προσαρμογής.
Διαλείμματα:
· Τα διαλείμματα είναι σημαντικά, απαραίτητα και βοηθούν τη μάθηση.
· Η διάρκεια του διαλείμματος πρέπει να προκαθορίζεται και να τηρείται.
· Οι δραστηριότητες κατά τα διαλείμματα πρέπει να διαφοροποιούνται από τη διαδικασία του διαβάσματος.
· Κατά τα σύντομα διαλείμματα αποφύγετε τις δραστηριότητες που διακόπτονται δύσκολα (τηλεόραση, ηλεκτρονικά παιχνίδια).
Σωματική ευεξία:
· Κατάλληλη διατροφή.
· Συστήνεται η κίνηση ως αντισταθμιστικός παράγοντας (για παράδειγμα, κατά τα διαλείμματα).
· Είναι απαραίτητος αρκετός ύπνος για την αναζωογόνηση του σώματος.
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΑΒΑΣΜΑΤΟΣ
Χρόνος και χωρισμός της ύλης για μια συγκεκριμένη εξέταση:
· Προμηθευόμαστε όλα τα απαραίτητα βιβλία και βοηθήματα.
· Δοκιμαστική μάθηση για 3-5 ημέρες ώστε να βρω:
– Πόσες ώρες μπορώ να διαβάζω ημερησίως;
– Πόσες σελίδες κατά μέσο όρο καταφέρνω να διαβάσω;
· Συγκεκριμένος σχεδιασμός για να ξέρω:
– Πόσες ώρες χρειάζομαι για να διαβάσω μια φορά όλη την ύλη;
– Πόσες ώρες χρειάζομαι για την επανάληψη αυτής της ύλης;
– Πόσος χρόνος μου είναι απαραίτητος για την τελική επανάληψη;
· Απρόοπτα γεγονότα: Φροντίζω να συνυπολογίσω και το χρόνο για τυχόν απρόσμενες υποχρεώσεις.
· Λεπτομερής σχεδιασμός: Ο εβδομαδιαίος σχεδιασμός περιλαμβάνει ένα ρεαλιστικό πρόγραμμα μελέτης για μια εβδομάδα.
Λάθη στο σχεδιασμό
Όταν το ημερήσιο πρόγραμμα δεν μπορεί να εκπληρωθεί, πρέπει να τεθεί άμεσα το ερώτημα εάν το κενό αυτό πρέπει να καλυφθεί με εκούσια μείωση του ελεύθερου χρόνου. Σε περίπτωση επανειλημμένης αποτυχίας εκπλήρωσης του προγράμματος, θα πρέπει να αναζητηθεί άμεσα ο λόγος, έτσι ώστε να αποφευχθεί μελλοντική επανάληψη και να καταρτιστεί ένας νέος σχεδιασμός της μελέτης.
ΜΕΡΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΠΑ ΝΑ ΜΗΝ ΞΕΧΝΩ ΓΡΗΓΟΡΑ ΚΑΙ ΕΥΚΟΛΑ
· Όσο πιο νωρίς ξεκινούμε την επανάληψη, τόσο πιο λίγες επαναλήψεις είναι απαραίτητες.
· Ακόμα και εάν ξεχάσουμε κάτι που μάθαμε καλά στο παρελθόν, μια επανάληψη θα το επανενεργοποιήσει.
· Όσο περισσότερες λεπτομέρειες περιέχει η ύλη, τόσο πιο πολλές επαναλήψεις είναι απαραίτητες.
Συνοπτικά: η μάθηση
|
||
Δυσχεραίνεται: |
Διευκολύνεται: |
|
Εάν μαθαίνουμε μέσω παθητικού διαβάσματος και προσπαθούμε να αποστηθίσουμε. |
Με την ενεργητική μάθηση: |
|
Εάν χανόμαστε στις λεπτομέρειες. |
Με το να μπορούμε να ξεχωρίσουμε το σημαντικό από το ασήμαντο. |
|
Εάν αποφεύγουμε τις επαναλήψεις. |
Με τις συχνές επαναλήψεις της ύλης σε κάθε στάδιο διαβάσματος. |
|
Εάν απλώς αναγνωρίζουμε την ύλη. |
Με την ελεύθερη απόδοση της ύλης. |
|
Νευρική, χωρίς συγκέντρωση: |
Με την αναγνώριση των αποφυγών και τη συνειδητή προσπάθεια αντίστασης. |
|
Εάν παρουσιάζουμε αποφευκτική συμπεριφορά. |
Με την επεξεργασία ενός μαθησιακού και χρονικού προγράμματος κατά τη διάρκεια του εξαμήνου και πριν τις εξετάσεις. |
|
Εάν διαβάζουμε χωρίς χρονικό και μαθησιακό πλαίσιο. |
Εάν ξεκινούμε το διάβασμα ακόμη και όταν αυτό μας φαίνεται προσωρινά, και κυρίως στην αρχή, δύσκολο. |
|
Εάν αφήνουμε την όρεξη, τη διάθεση και τα περιστασιακά γεγονότα να επηρεάζουν το πότε θα ξεκινήσουμε το διάβασμα. |
«Θέλω να τα καταφέρω |
Σύγκριση ανάμεσα στη θετική και αρνητική μαθησιακή σχέση
|
||
Αρνητική μαθησιακή στάση |
Θετική μαθησιακή στάοη |
|
Απαισιόδοξη: |
Με αυτοπεποίθηση: |
|
Άσκοπη, χαοτική: |
Ενσυνείδητη: |
|
Πλασματική: |
Ρεαλιστική: |
|
Με αβεβαιότητα: |
Με αυτοπεποίθηση: |
|
Νευρική, χωρίς συγκέντρωση: |
Ήρεμη και με συγκέντρωση: |
|
Παραίτηση: |
Αγωνιστικότητα: |
|
Ασυνέπεια: |
Συνέπεια: |