Οι 8+1 «κλασικοί» ρόλοι σε μια ομάδα

Για ποιους λόγους λειτουργούν με λανθασμένο τρόπο οι ομάδες; Ποιά σημεία πρέπει να προσέξει ο manager στο «χειρισμό» των συνεργατών; Tι ρόλο επιτελούν τα μέλη της επιχειρηματικής ομάδας; Πώς να χρησιμοποιηθούν για το βέλτιστο αποτέλεσμα;

group-at-table

Τί είναι μία ομάδα και πώς λειτουργεί; Αν θέλεις να γίνεις καλός μάνατζερ, πρέπει να απαντήσεις στα δύο αυτά ερωτήματα. Η ομάδα δεν είναι απλά ένα σύνολο ατόμων, αλλά μία οργάνωση με την δική της δυναμική και τα δικά της χαρακτηριστικά και συμβάσεις.

Αν δεν το συνειδητοποιήσεις, θα δημιουργήσεις προβλήματα. Αντίθετα, αν το καταλάβεις, θα δουλέψεις πολύ καλά με την ομάδα σου.

Σε μία ομάδα υπάρχουν άνθρωποι με διαφορετικές απόψεις και ικανότητες. Κάποιοι είναι πιο επιθετικοί, άλλοι προωθούν τις θέσεις τους με μετριοπάθεια, ενώ μερικοί φαίνεται να μην κάνουν τίποτα αλλά είναι χρήσιμοι για τις ιδέες τους.

Αν δεν έχεις ασχοληθεί με την δυναμική που αναπτύσσεται μέσα σε μία ομάδα, σού προτείνω να διαβάσεις το βιβλίο του Μέρεντιθ Μπέλμπιν «Management Teams: Why they succeed or fail». Το βιβλίο γράφτηκε ειδικά για μάνατζερ που ενδιαφέρονται να αποσπάσουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα από τους βασικούς τους συνεργάτες. Ο Μπέλμπιν υποστηρίζει ότι υπάρχουν εννέα ρόλοι μέσα σε μία ομάδα και όσοι συμμετέχουν σε αυτή επιτελούν μία ή και περισσότερες λειτουργίες των ρόλων αυτών.

Είναι καλό να ξέρεις τί κάνεις σε μιαν ομάδα, αλλά το σημαντικότερο είναι να ξέρεις τί κάνει η ομάδα σου και να δουλεύεις με βάση την γνώση αυτή.

belbins_rolesΟι εννέα ρόλοι είναι οι εξής:

*Η Βάση: Είναι οι αρχικοί στοχαστές. Οι άνθρωποι αυτοί επινοούν νέες ιδέες, βρίσκουν λύσεις στα διάφορα προβλήματα και έχουν πρωτότυπες και ριζοσπαστικές απόψεις

*Οι Ερευνητές των διαθέσιμων μέσων: Είναι δημιουργικοί, εξωστρεφείς και δημοφιλείς. Τους αρέσει να παίρνουν τις ιδέες των άλλων και να τις υλοποιούν

*Οι Συντονιστές: Είναι πολύ πειθαρχημένοι. Έχουν την ικανότητα να ενώνουν την ομάδα και να επικεντρώνονται σε συγκεκριμένους στόχους

*Οι Διαμορφωτές: Είναι προσανατολισμένοι στην επίτευξη των στόχων που τίθενται κάθε φορά. Τους αρέσουν οι νέες προκλήσεις και τα καλά αποτελέσματα

*Οι Λεπτολόγοι: Ασχολούνται με τις λεπτομέρειες. Είναι πολύ ευσυνείδητοι και τους αρέσει να τακτοποιούν

Successful-Person*Οι Ειδικοί: Αφιερώνουν την ζωή τους στην απόκτηση εξειδικευμένων γνώσεων. Πάνω απ’ όλα είναι επαγγελματίες και αφοσιώνονται στην δουλειά τους

*Οι Εκτιμητές: Αναλύουν, σταθμίζουν και αξιολογούν. Είναι ήρεμοι, αμερόληπτοι και «ψυχροί». Επιπλέον, μπορούν να σκέφτονται αντικειμενικά

*Οι Εργάτες: Είναι συνεργάσιμοι και μπορούν να στηρίξουν τις αποφάσεις της διοίκησης. Είναι πολύ καλοί διπλωμάτες, γιατί το μόνο που θέλουν είναι η πρόοδος της ομάδας

*Οι Εφαρμοστές: Έχουν εξαιρετικές οργανωτικές ικανότητες. Διαθέτουν κοινή λογική και τους αρέσει να κάνουν την δουλειά τους.

engaged-teamΤώρα ξέρεις ποιους πρέπει να έχεις στην ομάδα σου. Τί είναι λοιπόν μια ομάδα και πώς θα κάνεις τα μέλη της δικής σου αποτελεσματικότερα;

Μία ομάδα είναι ένα σύνολο ατόμων που προσπαθούν να πετύχουν έναν συλλογικό στόχο.

Μία ομάδα δεν λειτουργεί σωστά όταν κάθε μέλος της προσπαθεί να πετύχει τον δικό του προσωπικό στόχο –να πάει σπίτι του μια ώρα νωρίτερα, να εξασφαλίσει την προσωπική του επιτυχία, να «ρίξει» το αφεντικό (δηλαδή, εσένα), κλπ. Θα καταλάβεις ότι έχεις μία ομάδα όταν το «εμείς» ακούγεται συχνότερα από το «εγώ».

Όταν οι δύσκολες αποφάσεις γίνονται εύκολες γιατί κάποιος θα πει: «Εντάξει, θα δουλέψουμε όλοι μαζί γι αυτό». Όταν η ίδια η ομάδα σού λέει ότι είναι ομάδα.

Πηγή