Στις χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ, σύμφωνα με τα αποτελέσματα του PISA 2009, η ισότητα των φύλων, σε επίπεδο επιδόσεων, φαίνεται να έχει επιτευχθεί περισσότερο στις φυσικές επιστήμες και λιγότερο στην κατανόηση κειμένου και τα μαθηματικά.
Συγκεκριμένα, οι διαφορές στις επιδόσεις μεταξύ των δύο φύλων είναι ιδιαίτερα μεγάλες στην κατανόηση κειμένου (τα κορίτσια προηγούνται των αγοριών κατά 39 μονάδες) σε σύγκριση με τις αντίστοιχες στα μαθηματικά (12 μ. υπέρ των αγοριών) και τις φυσικές επιστήμες. Ειδικότερα, τα κορίτσια στην Ελλάδα εμφανίζουν σημαντικά υψηλότερη μέση επίδοση από τα αγόρια και στις φυσικές επιστήμες (διαφορά 10 μ.).
Τα αγόρια αποκτούν το προβάδισμα στα μαθηματικά με τη μέση επίδοσή τους να είναι στατιστικά σημαντικά υψηλότερη έναντι αυτής των κοριτσιών (διαφορά 14 μ.). Οσον αφορά την κατανόηση κειμένου, στην οποία δόθηκε βάρος στον διαγωνισμό του 2009, οι διαφορές υπέρ των κοριτσιών παρατηρούνται και στην Ελλάδα (διαφορά 47 μ.). Μάλιστα, η διαφορά στις επιδόσεις μεταξύ των δύο φύλων αυξάνεται περαιτέρω σε επιμέρους κλίμακες της κατανόησης κειμένου, και συγκεκριμένα σε αυτές που αφορούν τον «αναστοχασμό και αξιολόγηση» (διαφορά 57 μ.) και τα «συνεχή κείμενα» (διαφορά 51 μ.).
Επιπλέον, περισσότερα κορίτσια επιτυγχάνουν άριστες επιδόσεις (7,7% κορίτσια και 3,4% αγόρια βρέθηκαν στις κλίμακες 5 και 6), ενώ περισσότερα αγόρια εμφανίζουν περιορισμένες αναγνωστικές δεξιότητες και αδυνατούν να επιτύχουν στο βασικό επίπεδο του αναγνωστικού εγγραμματισμού (13,2% κορίτσια και 29,7% αγόρια κάτω από το επίπεδο 2).
Καθώς το ενδιαφέρον για την ανάγνωση και τη χρήση αποτελεσματικών μαθησιακών στρατηγικών συνδέονται με τις επιδόσεις στην κατανόηση κειμένου, η εξεύρεση τρόπων και η παροχή μέσων για την καλλιέργεια και την κατάκτησή τους από το μαθητικό πληθυσμό της Ελλάδας συνιστούν μια σημαντική πρόκληση για το σχολείο, τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς.
Βάσω Χατζηνικήτα, Εθνική διαχειρίστρια στο πρόγραμμα PISA και καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Έρευνας στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.