Παρότι το χρήμα δεν εξασφαλίζει την ευτυχία, νέα μελέτη αποδεικνύει ότι ο οικονομικός προγραμματισμός τη φέρνει μαζί του. Η μελέτη από την ασφαλιστική εταιρία Aviva έδειξε ότι οι εργαζόμενοι με ετήσιες αποδοχές άνω των 75.000 ευρώ δεν διαθέτουν περισσότερη αυτοπεποίθηση από ότι άλλοι με χαμηλότερο μισθό, ενώ όλοι οι ερωτηθέντες συμφωνούν ότι η υγεία είναι δύο φορές πιο σημαντική από την ικανότητα να εξασφαλίζουμε μεγάλες αμοιβές.
Η μελέτη, στην οποία συνεργάσθηκαν Ψυχολόγοι του Πανεπιστημίου City του Λονδίνου, αποκαλύπτει ότι η συνολική ευτυχία, ευεξία και αυτοπεποίθηση επηρεάζονται από την αίσθηση ελέγχου που αισθάνονται για τα οικονομικά τους και λιγότερο από το ύψος των αποδοχών τους. Οσοι καταστρώνουν έτσι σώφρονα οικονομικά σχέδια είναι συνολικά ευτυχέστεροι, ανεξάρτητα από τις αποδοχές τους.
Η έρευνα της Aviva δείχνει επίσης ότι 85% όσων δηλώνουν ότι νιώθουν αυτοπεποίθηση αισθάνονται ότι έχουν τον πλήρη έλεγχο των οικονομικών τους, ενώ αντίθετα το 70% όσων πάσχουν από μειωμένη αυτοπεποίθηση αισθάνονται ότι δεν ελέγχουν τα οικονομικά τους.
Σχεδόν 68% των ερωτηθέντων με υψηλή αυτοπεποίθηση είναι καλοί στον καθημερινό οικονομικό προγραμματισμό, ενώ 62% από αυτούς έχει θέσει σαφείς μακροπρόθεσμους οικονομικούς στόχους. 76% των ανθρώπων με χαμηλή αυτοπεποίθηση αδυνατούν να προγραμματίσουν μακροπρόθεσμα, ενώ 69% από αυτούς ανησυχούν για τα οικονομικά τους σε καθημερινή βάση.
34% των Βρετανών, διαπίστωσε η έρευνα της Aviva, σκέφτονται κάθε ημέρα τα οικονομικά τους προβλήματα, ενώ 2% τα σκέφτονται κάθε στιγμή. 5% των Βρετανών ομολογεί ότι δεν αντιλαμβάνεται τίποτα από τα οικονομικά, ποσοστό που ανέρχεται στο 16% για όσους έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Την ίδια στιγμή, 25% των ερωτηθέντων που διαθέτουν πιστωτική κάρτα δεν γνωρίζουν το υπόλοιπο οφειλής τους και νιώθουν ότι δεν ελέγχουν τα χρέη τους.
«Είναι ευρέως αποδεκτό ότι τα οικονομικά άγχη επηρεάζουν την υγεία και την ευτυχία του ανθρώπου. Με τη μελέτη αυτή δείξαμε ότι υπάρχει άμεση διασύνδεση μεταξύ των χρημάτων και της αυτοπεποίθησης, που δεν σχετίζεται με το ύψος των αποδοχών ή την ηλικία», λέει ο δρ Μάλκολμ Κρος του City University του Λονδίνου.
Ο διευθυντής μάρκετινγκ της Aviva Γκάρι Πράις λέει: «Ολοι λένε εδώ και αιώνες ότι το χρήμα δεν αγοράζει την ευτυχία, χωρίς να υπάρχουν αποδείξεις για αυτό. Η έρευνά μας αποδεικνύει τον ισχυρό δεσμό μεταξύ οικονομικής συμπεριφοράς, αυτοπεποίθησης και ευτυχίας, υπογραμμίζοντας ότι όσοι εκπονούν σαφή οικονομικά σχέδια είναι εντέλει πιο ευτυχισμένοι».
Καθημερινή – Guardian