Τις παλαιότερες αντιλήψεις σχετικά με τις φιλίες εντός χώρου εργασίας απορρίπτει νέα έρευνα.
Πολλές μελέτες των τελευταίων ετών σχετικά με τις φιλίες μέσα στο χώρο εργασίας είχαν δείξει πως αυξάνεται η παραγωγικότητα, το ηθικό της ομάδας και το συνολικό αίσθημα ικανοποίησης των εργαζομένων, καθώς παρέχουν υποστήριξη, και, πολύ συχνά, εκτονώνουν πιέσεις.
Ωστόσο, παρά τα οφέλη, ειδικοί πλέον προειδοποιούν ότι οι φιλίες εντός χώρου εργασίας έχουν ένα βαθμό επικινδυνότητας, καθώς συνδυάζουν τις προσωπικές και τις επαγγελματικές ζωές των εργαζομένων.
«Οι φιλίες στη δουλειά μπορούν να εξελιχθούν σε δίκοπο μαχαίρι» λέει η Άιριν Λεβίν, καθηγήτρια Ψυχιατρικής της σχολής Ιατρικής του πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης και διαχειρίστρια του TheFriendshipBlog.com.
«Καλές ή κακές, εξαρτάται από τα άτομα και τους ρόλους τους. Ενώ οι σχέσεις με συναδέλφους μπορούν πραγματικά να ενισχύσουν την παραγωγικότητα και την ικανοποίηση από τη δουλειά εντός του χώρου εργασίας, πρέπει να αντιμετωπίζονται με προσοχή. Κάποιες φιλίες χαλούν και καθιστούν πολύ δύσκολο το να συναναστραφείς τον πρώην φίλο/η σου στη δουλειά» συμπληρώνει.
Το είδος της συναναστροφής που έχει κάποιος με τους συναδέλφους του στη δουλειά επηρεάζει το πώς οι ανώτεροι, αλλά και οι ίδιοι οι συνεργάτες του τον αντιλαμβάνονται/ αντιμετωπίζουν, αναφέρει η Έλεν Κουκ, ιδιοκτήτρια της Cooke Consulting, εταιρείας διαχείρισης ανθρωπίνων πόρων: «Όλοι κρινόμαστε από τους φίλους μας, καλώς ή κακώς» λέει σχετικά.
Ωστόσο, παρά τις «παγίδες», είναι δυνατόν να έχει κάποιος φίλους στη δουλειά χωρίς να ζημιώσει την καριέρα του. Ερευνητές που έχουν ασχοληθεί με το θέμα προβαίνουν σε κάποιες επισημάνσεις/ συμβουλές.
-Να φυλάγεστε, τουλάχιστον στην αρχή: αν και η δημιουργία μίας γρήγορης «σύνδεσης» με έναν συνάδελφο δεν είναι απίθανη, είναι καλό να αποφεύγονται οι πολλές οικειότητες στην αρχή- τουλάχιστον, όσον αφορά προσωπικά δεδομένα και πληροφορίες: «Προσεγγίστε μία νέα φιλία στη δουλειά αργά, με προσοχή και μην εμπλακείτε σε αυτήν πολύ γρήγορα» συμβουλεύει η Λεβίν. «Αυτό που χρειάζεται είναι να δώσετε στον εαυτό σας αρκετό χρόνο για τη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης πριν αποκαλύψετε λεπτομέρειες για τη ζωή σας. Έτσι, για παράδειγμα, ίσως θα ήταν καλή ιδέα να πιείτε μαζί κάποιους καφέδες ή να έχετε κάποια κοινά γεύματα στη δουλειά κατά τα διαλείμματά σας πριν περάσετε ένα Σαββατοκύριακο μαζί. Ή να συζητήσετε για πολιτική ή αθλητικά πριν προχωρήσετε στα προσωπικά». Η Λεβίν επίσης συνιστά προσοχή σε εργαζομένους που μόλις έχουν μπει σε ένα χώρο εργασίας: «είναι μία περίοδος κατά την οποία πρέπει να φυλάγεστε, καθώς μπορεί ξαφνικά να γίνετε κολλητοί με το ‘μαύρο πρόβατο’ του γραφείου…ενώ πρέπει να είστε φιλικοί, κρατήστε τις σχέσεις σας σε επιφανειακό επίπεδο μέχρι να μάθετε τον χώρο εργασίας και το χαρακτήρα του καθενός».
– Κρατήστε τις κοινωνικές σχέσεις μέσα στο γραφείο σε ελάχιστο επίπεδο: Δεν είναι κακό να κάνετε μαζί διάλειμμα, να κάθεστε μαζί σε μία συνάντηση ή να πάτε για έναν καφέ μετά τη δουλειά, αλλά δεν είναι καλή ιδέα να κάθεστε ο ένας στο γραφείο του άλλου και να σχολιάζετε για ώρες τα του σαββατοκύριακου.
«Οι φιλίες στο γραφείο είναι άσκηση ισορροπίας: για τη σωστή συντήρησή τους πρέπει να τηρείται χαμηλό προφίλ, και οι περισσότερες συναντήσεις και συναναστροφές είναι καλύτερο να γίνονται εκτός χώρου εργασίας, κάτι που μειώνει τον κίνδυνο κατηγοριών για υπερβολικές κοινωνικές σχέσεις στη δουλειά» αναφέρει η Σάντρα Λαμπ, ειδική σε θέματα καριέρας.
-Προσοχή σε θέματα σχολιασμού/ αναφορών: αν θεωρείτε ότι ο προϊστάμενος είναι ένας από τους καλύτερους φίλους σας, προσοχή: «όταν υπάρχει μία σχέση ‘σχολιασμού’ ανάμεσα σε δύο άτομα, είναι καλό να έχουν τεθεί από πριν κάποια όρια, για να μην θεωρείται ότι υπάρχει κάποιου είδους προνομιακή μεταχείριση» αναφέρει η Κουκ, η οποία συνοψίζει το όλο θέμα των φιλικών σχέσεων στη δουλειά ως εξής: «ποτέ μην ξεχνάτε ότι ο κύριος λόγος που βρίσκεστε εκεί είναι η δουλειά- κάτι που σημαίνει ότι πρέπει να μπαίνουν όρια με τους συναδέλφους».
Καθημερινή – CNN