Το ερώτημα που συνήθως ανακύπτει κι ομολογουμένως προβληματίζει έντονα είναι το εάν οι γονείς θα πρέπει να βοηθούν τα παιδιά με τις εργασίες του σχολείου ή αν θα πρέπει να απέχουν. Πόσο λοιπόν μπορεί ή πρέπει ο γονιός να βοηθά το παιδί στις ασκήσεις για το σπίτι;
* Άλλο βοηθώ και άλλο κάνω τις ασκήσεις!
Υπάρχει μια γραμμή- ίσως λεπτή- στο να βοηθάτε το παιδί σας και στο να καταλήγετε τελικά εσείς να κάθεστε στο γραφείο ή να εμφανίζεστε ως λυσσάρι. Το παιδί είναι υπεύθυνο για τις ασκήσεις. Η δική σας υποχρέωση είναι να εξηγήσετε αν κάτι δεν καταλαβαίνει και να βοηθήσετε στην οργάνωση της μελέτης.
* Στόχος η μάθηση και όχι ο βαθμός
Το παιδί σας έχει μια εργασία, την κάνει αλλά εσείς κρίνετε ότι είναι μέτρια. Σκέφτεστε ότι δεν πάρει Α ή δεν θα είναι το καλύτερο γραπτό της τάξης. Έχετε δύο επιλογές, να αφήσετε το παιδί να πάει την εργασία έτσι όπως είναι ή να φτιάξετε εσείς μια καλύτερη! Η σωστή επιλογή είναι η πρώτη. Σημασία έχει το παιδί σας να παρουσιάζει τη δική του δουλειά, να προσπαθεί και μέσα από τα λάθη να μαθαίνει. Σε κάποια άλλη στιγμή μπορείτε να κάνετε μια παρόμοια άσκηση μαζί για να βελτιωθεί.
* Διόρθωση λαθών
Το παιδί ολοκληρώνει μια άσκηση, η μαμά βλέπει ότι έχει κάνει ορθογραφικά λάθη. Τι κάνει; Συνήθως του τα διορθώνει! Είναι σωστό; όχι βέβαια! Ζητάμε από το παιδί πάντα να κάνει έναν έλεγχο αφού ολοκληρώσει την άσκηση. Αν δεν εντοπίσει τα λάθη, τότε τα συζητάμε μαζί, εξηγούμε το κάθε τι και το προτρέπουμε να διορθώσει. Τα λάθη μάλιστα αποτελούν ευκαιρία για μια γρήγορη επανάληψη σε κάποιο γραμματικό φαινόμενο.
* Τα παιδιά έχουν την ευθύνη
Κάποια παιδιά δεν σημειώνουν τις ασκήσεις τους, ξεχνούν να κάνουν τις φωτοτυπίες τους, μάλιστα πολλές φορές και επίτηδες. Τότε η μαμά συνήθως παίρνει τηλέφωνο κάποιο συμμαθητή και μαθαίνει τις υποχρεώσεις του παιδιού. Αυτό μπορεί να συμβεί μία φορά, αλλά αν γίνεται επανειλημμένα το παιδί δεν θα μάθει να σημειώνει από μόνο του. Τι κάνουμε λοιπόν; Βάζουμε το παιδί να παίρνει τηλέφωνο το συμμαθητή του – γρήγορα θα νοιώσει άσχημα αν πρέπει να το κάνει αυτό κάθε μέρα και θα αρχίσει να σημειώνει. Προτρέπουμε για χρήση μπλοκ ή τετραδίου για σημειώσεις των ασκήσεων. Επίσης βοηθούν οι συνδετήρες ή οι σελιδοδείκτες για να ξέρει σε ποια σελίδα βρίσκεται. Βρείτε δηλαδή εσείς τον καλύτερο τρόπο για να βοηθήσετε το παιδί σας να κρατά σημειώσεις για τις εργασίες του.
* Δεν είστε δάσκαλος
Το παιδί σας βαριέται να διαβάσει ένα κείμενο π.χ. στην Ιστορία, οπότε εσείς το διαβάζετε, κάνετε και κανονική παράδοση του μαθήματος και το παιδί απλά ακούει και μαθαίνει. Λάθος! Το παιδί πρέπει να μάθει να διαβάζει ένα κείμενο και να το κατανοεί. Επίσης πρέπει να προσέχει στην παράδοση του μαθήματος στο σχολείο. Αν όμως ξέρει ότι η μαμά θα κάνει τη δασκάλα στο σπίτι, τότε πολύ πιθανό να χαζεύει στην τάξη.
* Αφήστε τα παιδιά να σκεφτούν
“Μαμά πώς γράφεται η λέξη χαρίζω;” Η σωστή απάντηση δεν είναι με “ι”, αλλά να αφήσετε το παιδί σας να σκεφτεί το πως και το γιατί. Μπορείτε δηλαδή να επισημάνετε απλά την κατάληξη του ρήματος ώστε το παιδί να θυμηθεί, κάνοντας έτσι και μια μικρή επανάληψη στα ρήματα σε -ιζω επισημαίνοντας και τις εξαιρέσεις τους.
* Μαζί στο γραφείο;
Όχι φυσικά! Δεν πρέπει να κάθεστε μαζί με το παιδί όταν διαβάζει. Είναι μια λάθος τακτική που γρήγορα θα σας κουράσει εσάς και θα δημιουργήσει στο παιδί την ανάγκη να διαβάζει πάντα παρέα με κάποιον. Μπορεί να σας φαίνεται χαριτωμένο στην πρώτη δημοτικού, αλλά αργότερα θα γίνει κουραστικό! Δείξτε από την αρχή στα παιδιά σας πως πρέπει να οργανώνουν την μελέτη τους, να είστε διαθέσιμοι για τυχόν βοήθεια αλλά και για έναν έλεγχο ότι το παιδί σας όντως διαβάζει.