Σε περιόδους κρίσης, ιδιαίτερα απροσδόκητων, εμείς οι άνθρωποι τείνουμε να υπερ-αντιδρούμε. Είμαστε “καλωδιωμένοι” με αυτόν τον τρόπο. Προγραμματίστηκε στον πρωτόγονο εγκέφαλό μας από την εποχή που ζούσαμε σε σπηλιές. Σε περιόδους κρίσης και φόβου, όπως αυτές που βιώνουμε τώρα με τον ιό, προσβλέπουμε στους ηγέτες μας περισσότερο από ποτέ άλλοτε για να μας δώσουν καθοδήγηση, ελπίδα και υποστήριξη. Ενώ οι ηγέτες μας δεν θα έχουν όλες τις απαντήσεις, έχουμε τις προσδοκίες ότι θα βρουν τους κατάλληλους ανθρώπους για να τους βοηθήσουν, να παρέχουν ηθική υποστήριξη και κατεύθυνση και να ρίξουν φως για να μας βοηθήσουν να βρούμε το δρόμο μας για ένα καλύτερο μέρος. Ψάχνουμε για κάποιον που να εμπιστευόμαστε για να μας κινούν προς το καλύτερο. Αυτό απαιτεί έναν ηγέτη που να έχει ένα επίπεδο συναισθηματικής νοημοσύνης για να διαχειριστεί τα συναισθήματά του και να μας βοηθήσει στη διαχείριση των δικών μας για το καλύτερο καλό όλων μας.
Και τα πέντε στοιχεία ενδεικτικά της συναισθηματικής ευφυΐας κάθε ολοκληρωμένου και έτοιμου για μία τέτοια κρίση ηγέτη:
1. Ενσυναίσθηση
Το εν λόγω κείμενο κάνει επίκληση στη Μάγια Αγγέλου και στα λόγια της: “Οι άνθρωποι θα ξεχάσουν πράγματα που κάνετε ή που λέτε, αλλά δεν θα ξεχάσουν ποτέ πώς τους κάνατε να νιώσουν”.
Ένας ηγέτης, λοιπόν, σε μία δύσκολη στιγμή, θα κριθεί κυρίως για το πώς έκανε τον λαό του να νιώσει, ίσως περισσότερο και από αυτά που είπε ή έκανε. Μπορεί να χρησιμοποιεί ωραία γλώσσα και σωστές λέξεις, τις οποίες βέβαια έχει έτοιμες και διαβάζει μπροστά του, ωστόσο, σε περιόδους κρίσης, οι άνθρωποι έχουν την ανάγκη να αισθανθούν πως απέναντί τους έχουν έναν αυθεντικό πολιτικό. Να βλέπουν έναν ηγέτη ειλικρινή και αυθεντικό, που δείχνει ότι πραγματικά νοιάζει για τον λαό.
2. Αυτογνωσία
Οι ηγέτες θα πρέπει να ελέγχουν τα συναισθήματά τους, πρώτα όμως θα πρέπει να τα γνωρίζουν. Να ξέρουν τι αισθάνονται, ποια συναισθήματα είναι πιο δύσκολο να διαχειριστούν και να τα ελέγχουν πριν εκφραστούν δημόσια. Εν συνεχεία, θα πρέπει να ελέγχουν τον φόβο τους και κυρίως να ελέγχουν το αίσθημα αποφυγής ευθυνών που προκαλεί μία κρίση. Να μην μεταθέτουν ευθύνες, να μην κατηγορούν άλλους, να μπορούν να παλέψουν τα εσωτερικά τους συναισθήματα και να δείξουν ότι είναι έτοιμοι να αναλάβουν οποιαδήποτε ευθύνη, καθοδηγώντας τη χώρα τους.
3.Προσαρμοστικότητα
Κάθε περίοδος κρίσης παρουσιάζει ραγδαίες αλλαγές, πολλές φορές αναπάντεχες και αστραπιαίες. Οι εξελίξεις είναι ταχύτατες, οι αλλαγές έρχονται χωρίς προειδοποίηση και έτσι, ένας σωστός ηγέτες θα πρέπει να είναι σε θέση να αλλάξει και αυτός μαζί με τις αλλαγές και τις δυσκολίες που θα προκύψουν. Θα πρέπει να επιδεικνύει προσαρμοστικότητα, αλλά κυρίως να είναι και σε αυτή την περίπτωση αυθεντικός χωρίς να προσποιείται ότι έχει τις απαντήσεις σε κάθε νέο δεδομένο. Να συμβουλεύεται τον κύκλο του, να βασίζεται σε γνώμες ειδικών και να ενημερώνουν τον λαό μόνο όταν έχουν εμπεριστατωμένες και τεκμηριωμένες απαντήσεις.
4. Κοινωνική ενημέρωση
Ο ηγέτης θα πρέπει να έχει συναίσθηση της κατάστασης των ανθρώπων στους οποίους απευθύνεται, άρα και της βαρύτητας του λόγου του. Θα πρέπει να είναι συνειδητοποιημένος ως προς το πώς αισθάνονται οι άνθρωποι που τον παρακολουθούν και να αφουγκράζεται την ψυχική τους κατάσταση. Εδώ, γίνεται αναφορά στην ομιλία του Διευθύνοντα Συμβούλου της “BP”, ο οποίος, στο ζήτημα που είχε προκύψει με την πετρελαιοκηλίδα στον Κόλπο του Μεξικού, είχε πει: ‘Θέλω απλά τη ζωή μου πίσω”, απευθυνόμενος ωστόσο σε ανθρώπους που είχαν χάσει δικά τους άτομα, συγγενούς και φίλους.
5. Ισχυρό και αυθεντικό λόγο
Ο ωραίος και ισχυρός λόγος, η δεξιότητα στην επικοινωνία και την ομιλία θα πρέπει να συνοδεύεται από αυθεντικότητα και φυσικότητα. Σε περιόδους κρίσης, οι άνθρωποι γίνονται περισσότερο καχύποπτοι και αμφισβητούν πολλές φορές τη ρητορική και τις ομιλίες των πολιτικών. Η ομιλία εν μέσω κρίσης γίνεται πιο δύσκολη και πιο απαιτητική. Ένας σωστός ηγέτης θα πρέπει να βγάλει τον καλύτερό του εαυτό όταν έρχεται η ώρα για να απευθυνθεί στον λαό του. Θα πρέπει να συνδυάσει τον σωστό πολιτικό λόγο με τη γνησιότητα και τη φυσική του έκφραση.
του Harvey Deutschendorf Πηγή