Τηλεόραση και υπολογιστής διπλασιάζουν τις πιθανότητες μειωμένης προσοχής στο σχολείο

Τα παιδιά που «βιδώνονται» μπροστά στην τηλεόραση ή τον υπολογιστή αντιμετωπίζουν έως και διπλάσιες πιθανότητες να παρουσιάσουν μειωμένη ικανότητα προσοχής στο σχολείο, καταλήγει μελέτη Αμερικανών ψυχολόγων.

child-tv H επιστημονική κοινότητα γενικά παραμένει διχασμένη για το θέμα, ωστόσο τα ευρήματα της νέας έρευνας βρίσκονται σε συμφωνία με παλαιότερες μελέτες για την επίδραση της τηλεόρασης στα παιδιά, επισημαίνουν οι ερευνητές του Πολιτειακού Πανεπιστημίου της Άιοβα.

Προηγούμενες έρευνες ενοχοποιούν επίσης την τηλεόραση για αύξηση της επιθετικότητας και για παχυσαρκία, επισημαίνει ο Ντάγκλας Τζένταϊλ, μέλος της ερευνητικής ομάδας.

Παραδέχεται πάντως ότι η εργασία της ομάδας του δεν αρκεί για να αποδείξει ότι η υπερβολική τηλεόραση προκαλεί άμεσα διαταραχές της προσοχής, ή αν η σχέση είναι έμμεση.

Το συμπέρασμα παραμένει τυπικά αναπόδεικτο, ωστόσο οι ενδείξεις είναι σαφείς:

Οι ερευνητές παρακολούθησαν για ένα χρόνο περισσότερα από 1.300 παιδιά, τα οποία κλήθηκαν να σημειώνουν, με τη βοήθεια των γονιών τους, πόση ώρα παρακολουθούσαν τηλεόραση ή έπαιζαν βιντεοπαιχνίδια. Οι δάσκαλοι των παιδιών κλήθηκαν να αναφέρουν πώς οι μαθητές συμπεριφέρονταν στο σχολείο και αν εμφάνιζαν προβλήματα προσοχής.

Ακόμα και όταν οι ερευνητές έλαβαν υπόψη τυχόν προβλήματα προσοχής που υπήρχαν ήδη κατά τη έναρξη της μελέτης, η ανάλυση έδειξε ότι οι μαθητές που καθηλώνονταν μπροστά στην οθόνη έτειναν να έχουν εντονότερα προβλήματα.

Πιο συγκεκριμένα, τα παιδιά που έμεναν μπροστά στην οθόνη πάνω από δύο ώρες την ημέρα -το όριο που έχει θέσει η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής- ήταν 67% πιθανότερο να παρουσιάζουν έλλειμμα στην ικανότητα προσοχής άνω του μέσου όρου.

Διπλάσιες πιθανότητες να παρουσιάσουν έλλειμμα προσοχής εμφάνισαν και προπτυχιακοί φοιτητές που παρακολουθούσαν τηλεόραση ή έπαιζαν βιντεοπαιχνίδια για πάνω από δύο ώρες την ημέρα.

televisionΠάντως κανένας από τους μαθητές και φοιτητές που εξετάστηκαν δεν διαγνώστηκε να πάσχει από διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας, μια (συχνά αμφιλεγόμενη) διαταραχή που πλήττει το 3 έως 7 τοις εκατό των παιδιών σχολικής ηλικίας.

Τη μελέτη σχολίασε η Μίριαμ Μάσλοου, ειδική στη διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας, η οποία δεν συμμετείχε στο πείραμα.

Η Δρ Μάσλοου δεν θεωρεί ότι η TV και τα βιντεοπαιχνίδια προκαλούν άμεσα προβλήματα προσοχής, εκτιμά όμως ότι αυτή η μορφή ψυχαγωγίας μπορεί να επιδεινώσει υπάρχοντα προβλήματα.

Συμφωνεί επίσης ότι τα παιδιά δεν πρέπει να παρακολουθούν τηλεόραση για πάνω από δύο ώρες ημερησίως, και όπως λέει «Δεν αφήνω τα παιδιά μου να βλέπουν ούτε τόσο».

Τα αποτελέσματα δημοσιεύονται στην επιθεώρηση Pediatrics.

Βήμα