Είσαι μεταξύ αγνώστων και αισθάνεσαι άβολα; Δε ξέρεις πως να αποφύγεις ορισμένες δυσάρεστες καταστάσεις; Θέλεις να κάνεις εντύπωση στο πρώτο ραντεβού; Υπάρχουν μερικά ψυχολογικά τρικ που θα σε βοηθήσουν να είσαι πάντα ένα βήμα μπροστά. Η ψυχολογία είναι είναι από τους πιο δύσκολους και πολύπλοκους τομείς της επιστήμης. Ωστόσο, έχει να μας χαρίσει κάποια ψυχολογικά τρικ που είναι αρκετά εύκολα και μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε κάθε μέρα για να διευκολύνετε λίγο περισσότερο τη ζωή σας.
-
Αντί να ρωτήσεις τον συνομιλητή σου “Έχεις απορίες;”, καλό θα ήταν να ρωτήσεις “Τι απορίες έχεις;” και αυτόματα θα τον κάνεις να νιώσει πιο άνετα—αυξάνοντας τις πιθανότητες όντως να σε ρωτήσει, και αυξάνοντας την κατανόηση μεταξύ σας.
-
Η ευγένεια και το να κρατάμε τα νεύρα μας, ακόμα και με τους πιο αγενείς ανθρώπους, έχει αποδειχτεί πολλές φορές ότι θα φέρει καλύτερα αποτελέσματα στην κουβέντα, κάνοντας τον συνομιλητή μας να ηρεμήσει. Χωρίς να χρειαστεί να πούμε την καταραμένη ατάκα “Ηρέμησε, σε παρακαλώ”.
-
Αν είσαι στο γραφείο και κάποιος συνάδελφος έρθει για κουβέντα, αλλά δεν λέει να φύγει με τίποτα, το να έχεις ένα άδειο μπουκάλι νερό που χρειάζεται γέμισμα, είναι ο πιο ευγενικός τρόπος να του δείξεις ότι, εχμμ, έχεις και δουλειές. Αλλάζεις αμέσως την δυναμική της συζήτησης και μπορείς να ελέγξεις την κατάσταση πιο εύκολα.
-
Αν φοβάσαι ότι κάποιος σου λέει ψέματα, καν’ τον να γελάσει. Οι άνθρωποι είναι λιγότερο πιθανό να πουν ψέματα όταν γελάνε—σύμφωνα με επαγγελματίες παίκτες πόκερ, που σίγουρα ξέρουν να διαβάζουν το… πρόσωπο μιας μπλόφας.
-
Αν θες να γίνεις πιο εύκολα συμπαθής, ζήτα από τους ανθρώπους να σου κάνουν πολύ μικρές χάρες. Για παράδειγμα, να κρατήσουν το στυλό σου για λίγο, όσο κάνεις μια άλλη δουλειά. Αυτό κάνει τον εγκέφαλό τους να πιστεύει αυτόματα ότι σε συμπαθεί—για ποιον άλλο λόγο να σε βοηθήσει, άλλωστε;
-
Αν θες στ’ αλήθεια κάτι, τότε πριν το ζητήσεις, ζήτα κάτι που σίγουρα δεν μπορεί να σου προσφερθεί. Έπειτα, αυτό που στην πραγματικότητα θες, θα μοιάζει πιο ασήμαντο.
-
Αντί να απολογείσαι για τα πάντα, δημιουργώντας αρνητικό κλίμα, πες ευχαριστώ. Για παράδειγμα, αντί για “Συγγνώμη που άργησα”, πες “Ευχαριστώ που με περίμενες”. Έτσι τονίζεις μια θετική αξία του συνομιλητή σου, αντί για το γεγονός ότι άργησες.
-
Θες να κάνεις κακή κριτική σε κάποιον; Ξεκίνα λέγοντας κάτι θετικό, κάνε την κριτική σου (με ευγένεια, προφανώς), και κλείσε με ακόμα μία θετική πληροφορία. Και ξαφνικά η κατάσταση είναι λιγότερο άβολη από πριν. Δεν είναι μαγεία, είναι bug του ανθρώπινου εγκεφάλου.
-
Το να κάνεις πολλές, πολλές ερωτήσεις, ίσως να μην σου δώσει τις πληροφορίες που ζητάς. Ένας καλός, υπομονετικός ακροατής καταλήγει να μαθαίνει πολύ περισσότερα πράγματα.
-
Αν έχεις να κάνεις με απαιτητικούς (βλ. ενοχλητικούς) πελάτες, τότε κάνε ένα μικρό αλλά φανερό λαθάκι στην πρώτη σου απόπειρα. Θα το εντοπίσουν, θα σου ζητήσουν να το αλλάξεις, θα ικανοποιηθεί ενδόμυχα η ανάγκη τους να… πώς το λένε, αφεντικίσουν, και εσύ θα έχεις το κεφάλι σου ήσυχο. (Προσοχή, δεν λειτουργεί σε παθολογικά ενοχλητικούς πελάτες, αυτοί εξακολουθούν να θέλουν πολλή υπομονή.)
-
Βρέθηκες ξαφνικά στην μέση ενός καυγά; Δεν ξέρεις πώς να βοηθήσεις την κατάσταση; Βρες την πιο αποδεκτά μέση-οδό δήλωση που μπορείς να κάνεις, πες την καθαρά, και μετά πες ό,τι άλλο ήθελες να πεις. Θα έχεις ηρεμήσει λίγο τα πνεύματα.
-
Όταν έχεις απέναντί σου κάποιον που δικαιολογείται για τις (κακές) πράξεις του, σταμάτα να απαντάς και απλά άκου. Σύντομα θα καταλάβει ότι κάνει μονόλογο, θα χάσει λίγη απ’ την αυτοπεποίθησή του και θα είναι πιο εύκολο να καταλάβει το λάθος του.
-
Αντί να πεις “Το ξέρω” όταν ακούς κάτι που… ξέρεις, πες “Έχεις δίκιο”. Άμεση τονωτική ένεση αυτοπεποίθησης στον συνομιλητή σου, περισσότερα χαμόγελα για όλους.
-
Κόλλησες πάλι με φίλους ή αίσθημα που φτάνουν μεσάνυχτα και ακόμα να αποφασίσετε πού θα πάτε; Ξεκίνα ρωτώντας “Τι δεν θέλεις να κάνουμε;” Αμέσως ξεκινάτε να απορρίπτετε πράγματα, και όλη η διαδικασία θα κρατήσει πολύ λιγότερο.
-
Πολλές φορές το ξεχνάμε, αλλά οι άνθρωποι κατά βάθος θέλουν να νιώθουν ότι τους έχουν ανάγκη και ότι μπορούν να βοηθήσουν. Συνεπώς, η πρόταση “Χρειάζομαι την βοήθειά σου”, συνδυασμένη με μια φιλική συμπεριφορά, μπορεί να γίνει ιδιαίτερα μαγική.
-
Εάν προβλέπετε ότι ο προϊστάμενός σας πρόκειται σας κάνει αρνητικά σχόλια σε μια συνάντηση, καθίστε κοντά του. Με βάση την ψυχολογία, έχει αποδειχτεί ότι είναι δύσκολο να μιλήσεις άσχημα για κάποιον ή να είσαι επιθετικός, όταν αυτός κάθεται πολύ κοντά σου.
-
Εάν είστε από αυτούς που συνεχώς μεταβάλλουν τις υποχρεώσεις τους για… αύριο, προσπαθήστε να σκεφτείτε αυτό που έχετε να διεκπεραιώσετε πριν κοιμηθείτε. Με αυτό τον τρόπο θα αναγκάσετε τον εγκέφαλό σας να ενεργήσει διανοητικά και να αρχίσει να σχεδιάζει ένα μονοπάτι για την ολοκλήρωση του έργου. Πριν κάνετε κάτι στην πραγματική σας ζωή φροντίστε να το δουλέψετε πρώτα στο μυαλό σας.
-
Αν θέλετε να κάνετε εντύπωση σε κάποιον και μάλιστα θετική, δοκιμάστε να επαναλάβετε το όνομά του σε όλη τη διάρκεια της συζήτησης. Αυτό συμβαίνει επειδή όταν ακούμε το όνομά μας αισθανόμαστε ότι κάποιος μας απευθύνεται προσωπικά και σχετιζόμαστε πιο άμεσα και έντονα μεταξύ του.
-
Ο καλύτερος τρόπος να μάθετε και να θυμάστε κάτι είναι να προσπαθείτε να το εξηγήσετε σε κάποιον άλλο. Επειδή έχουμε την τάση να απλοποιούμε τα πράγματα όταν τα εξηγούμε σε άλλους, αυτό μπορεί να βοηθήσει να εστιάσουμε στα πιο σημαντικά κομμάτια των πληροφοριών που πρέπει να θυμόμαστε.
-
Αν θέλετε κάποιος να συμφωνήσει μαζί σας όταν κάνετε μια ερώτηση, γυρίστε ελαφρώς το κεφάλι σας στο πλάι. Στην ψυχολογία αυτό ονομάζεται κατοπτρισμός και σημαίνει ότι οι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να συμφωνήσουν μαζί σας, εάν στέλνετε θετικά μηνύματα επιβεβαίωσης – σε αυτή την περίπτωση, γέρνοντας το κεφάλι σας.
-
Εάν αισθάνεστε νευρικοί πριν από κάποια συνάντηση ή κάποιο γεγονός, αντί να… τρώτε τα νύχια σας ή να κάνετε ένα τσιγάρο, απλά δοκιμάστε να μασήσετε μια τσίχλα. Aυτό είναι χρήσιμο γιατί το μυαλό μας αντιλαμβάνεται ότι είμαστε ασφαλείς όταν τρώμε, δηλαδή όταν μασάμε κάτι.
-
Θέλετε να φανείτε φιλικός και σίγουρος ενώ κάνετε μια νέα επαγγελματική ή πάσης φύσεως γνωριμία; Προσπαθήστε να παρατηρήσετε το χρώμα των ματιών του ατόμου που γνωρίζετε. Αυτή η κίνηση αποτελεί την πιο απλή τεχνική για να διατηρηθεί η αναγκαία οπτική επαφή, που είναι ένα σημάδι φιλικότητας και εμπιστοσύνης.
-
Εάν αισθάνεστε λίγο πεσμένοι, παραπλανήσετε το μυαλό σας και προσποιηθείτε ένα χαμόγελο. Ο εγκέφαλος και το σώμα ανταλλάσσουν αμφότερα την ανατροφοδότηση ταυτόχρονα, οπότε το ένα σημείο επηρεάζει το άλλο. Το ψεύτικο χαμόγελο θα επηρεάσει τα νευρικά δίκτυα, όπως θα έκανε ένα «αυθεντικό» χαμόγελο. Αυτό σημαίνει ότι ένα ψεύτικο χαμόγελο στην αρχή μπορεί να φτιάξει τη διάθεσή σας.
-
Νιώθετε ορισμένες φορές ότι κάποιος σας κοιτάει, αλλά δεν είστε σίγουροι; Δοκιμάστε να χασμουρηθείτε και στη συνέχεια κοιτάξτε το άτομο που υποψιάζεστε ότι σας παρακολουθεί. Αν χασμουρηθεί και αυτός, τότε μάλλον είχε το βλέμμα του στραμμένο πάνω σας, καθώς το χασμουρητό είναι μεταδοτικό.
-
Εάν μεταφέρετε βαριά αντικείμενα, π.χ σακούλες από το σουπερμάρκετ ή βιβλία και θέλετε κάποιος να σας βοηθήσει να τα κουβαλήσετε, συνεχίστε να του μιλάτε ενώ απλώνετε τα χέρια σας για να του δώσετε κάτι από αυτά που κρατάτε. Η πλειοψηφία των ανθρώπων θα πάρει αυτόματα την τσάντα από εσάς χωρίς να το σκεφτεί καν.
-
Όταν περπατάτε σε έναν πολυσύχναστο δρόμο, διατηρήστε το βλέμμα σας προς την κατεύθυνση στην οποία που θέλετε να πάτε. Οι άνθρωποι τείνουν να παρατηρούν το βλέμμα των άλλων ανθρώπων σε πολυσύχναστους δρόμους, για να καταλάβουν σε ποια κατεύθυνση θέλουν να κινηθούν.
-
Όταν είμαστε σε μια ομάδα ανθρώπων που γελάει, έχουμε την τάση να κοιτάζουμε το πρόσωπο εκείνου που νιώθουμε πιο κοντά όταν γελάμε. Αν παρατηρήσετε αυτή τη συμπεριφορά, μπορείτε να καταλάβετε σε μια παρέα ποιος συμπαθεί και ποιος νιώθει άνετα με ποιον.