Τα χαρισματικά και δημιουργικά παιδιά συχνά παρουσιάζουν προβλήματα συμπεριφοράς, όταν πρέπει να συνεργαστούν με άλλα παιδιά ή ενήλικες (παιδικός σταθμός, σχολείο, κοινωνικές συγκεντρώσεις). Τα προβλήματα αυτά συμπεριφοράς προσoμοιάζουν με διαταραχές όπως το Σύνδρομο Υπερκινητικότητας, ή το σύνδρομο Διαλλειματικής Προσοχής ή τη Δυσλεξία.
Δυστυχώς, ακριβώς εξαιτίας αυτής της αδυναμίας τους να συνεργαστούν, τα παιδιά αυτά δεν λαμβάνουν της προσοχής που θα έπρεπε και δεν φτάνουν ποτέ να αναπτύξουν το μάξιμουμ των δυνατοτήτων τους.
Όμως το να υποτάσσεις το χαρακτήρα τέτοιων χαρισματικών παιδιών μπορεί τελικά να είναι και ολέθριο ακόμα και για όλη την ανθρωπότητα (σκεφτείτε τους Αϊνστάιν, Τσώρτσιλ, Έντισον και άλλοι σημαντικοί άνθρωποι της διανόησης και των επιστημών).
Τι θα γινόταν αν τους βάζανε την ταμπέλα των αργόστροφων παιδιών, ή των παιδιών που δεν μπορούν να αφομοιώσουν εύκολα τα πράγματα που διδάσκονται; Γιατί η αλήθεια είναι ότι όλοι οι προαναφερόμενοι, παρουσίασαν δυσκολίες στην εκπαίδευσή τους!
Πρέπει λοιπόν όλοι, γονείς και εκπαιδευτικοί, να αναρωτηθούν γιατί σε γενικές γραμμές θεωρούμε ότι τα παιδιά που δεν συμπεριφέρονται σωστά, δεν είναι και έξυπνα! Για κάποιο λόγο αυτή είναι η αντίληψη που επικρατεί στο εκπαιδευτικό σύστημα, και όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στις περισσότερες χώρες του κόσμου.
Συνήθως επικροτούμε το παιδί που συμμορφώνεται με τους κανόνες που του δίνουμε, και περιφρονούμε ένα παιδί με ανεξάρτητο πνεύμα και διαφορετικό τρόπο σκέψης ή συμπεριφοράς!
Όμως αυτό που τελικά λένε οι ειδικοί είναι ότι επιδιώκουμε από τα παιδιά να είναι τα πανομοιότυπα, όπως τα ρομπότ, τότε δεν ενθαρρύνουμε την ιδιοφυία! Επειδή όμως εδώ υπάρχει μία πολύ λεπτή γραμμή ανάμεσα στο να ξεχωρίσουμε ένα χαρισματικό παιδί και να το καθοδηγήσουμε στο να αναπτύξει τις δυνατότητές του και στο να ανεχτούμε ένα παιδί που δεν σέβεται όρια και κανόνες, καλό θα είναι να ανιχνεύσουμε τι ακριβώς τελικά συμβαίνει με το δικό μας παιδί!
Παρακάτω σας παραθέτουμε τα χαρακτηριστικά ενός χαρισματικού παιδιού, σύμφωνα με το Εθνικό Ίδρυμα Χαρισματικών και Δημιουργικών Παιδιών των ΗΠΑ (National Faoundation of Gifted and Creative Chldren, NFGCC) .
Tο παιδί δεν χρειάζεται να έχει και όλα από τα παρακάτω συμπτώματα, αλλά το πιθανότερο είναι ότι παρουσιάζει τα περισσότερα από αυτά!
- Δεν μπορεί να μείνει συγκεντρωμένο σε ένα θέμα, όταν το βρίσκει βαρετό για τα ενδιαφέροντά του.
- Μισεί το να κάνει λάθη και θυμώνει με τον εαυτό του. Θέλει να είναι σε όλα τέλειο και δεν τα παρατάει μέχρι να τα καταφέρει.
- Είναι πολύ ευαίσθητο και συμπονεί τους ανθρώπους όταν έχουν προβλήματα.
- Αντιλαμβάνεται και πενθεί την απώλεια των κοντινών του προσώπων και παρουσιάζει ευαισθησίες για τα προβλήματα του υπόλοιπου κόσμου γενικότερα
- Αρέσκεται στο να εξερευνεί και να επεξεργάζεται τα πράγματα που το περιβάλλουν. Συνήθως παίρνει μαζί του κάτι που του προκαλεί το ενδιαφέρον και έχει την τάση να απομνημονεύει λεπτομέρειες γι’ αυτό.
- Εχει ισχυρή άποψη και συνήθως αμφισβητεί τις αποφάσεις των ενηλίκων. Επιμένει να ρωτάει γιατί να γίνεται κάτι με έναν τρόπο και όχι με κάποιον άλλο, κάνοντας και κρίσεις για το τι πιστεύει ότι θα έπρεπε να γίνεται.
- Συνήθως έχει εξαιρετικές επιδόσεις στα μαθηματικά και το διάβασμα. Υπάρχει πιθανότητα μάλιστα να επιδεικνύει αξιοσημείωτη ικανότητα στο να λύνει προβλήματα με διαφορετικούς τρόπους ή έχει τάση στις τέχνες (ζωγραφική, μουσική κλπ).
- Εχει τεράστια αποθέματα ενέργειας και ίσως να παρουσιάζει και δυσκολίες στον ύπνο, επειδή σκέφτεται και ανησυχεί για διάφορα θέματα που το απασχολούν.
- Χρειάζεται την παρουσία των ενηλίκων για να είναι σταθερό και να νιώθει σίγουρο για να λειτουργεί.
- Εύκολα θυμώνει όταν οι ιδέες του παρεξηγούνται ή όταν δεν καταφέρνει να τις εφαρμόσει.
- Θεωρεί το εαυτό του ως κάτι ξεχωριστό από τους υπόλοιπους. Δεν κάνει εύκολα φιλίες και προτιμά να είναι αποκομμένο από τους συνομηλίκους του.